Støyvoll/fylling på Gravdal

Informasjonsmøte mandag 16. desember kl 18 på samfunnshuset.

Tiltakshaver vil sammen med Norconsult holde et informasjonsmøte om støyvoll/fylling på Gravdal. Velkommen til informasjonsmøte på Lierskogen samfunnshus mandag 16. desember kl 18.

Fra følgebrevet til nabovarselet:

På vegne av Viken Miljøpark AS (VIMAS) vil Norconsult Norge AS søke om tillatelse til oppfylling av terrenget mellom Gravdalsveien 16 (Gravdal gård) og E18. VIMAS ønsker i samråd med grunneier å lage en voll av komprimerbare, rene masser på søndre del av jordet. Denne vollen vil gi bedre støyforhold i området, og bidrar til et bedre jordbruksareal for Gravdal gård.

Omfang

Den planlagte vollen er planlagt langs E18 på eiendom 151/1 og delvis inn på eiendom 162/1. Vollen vil fortsette med samme høyde som tidligere utfylling på eiendom 151/2, som ligger øst for tiltaksområdet. Dette tilsvarer ca. 10 meters høyde over tilstøtende terreng. Fyllingen vil følge stigningen på E18, slik at høyden er tilnærmet konstant 10 m over veggrøften.

For å øke kvaliteten på jordbruksarealene, vil også deler av terrenget i bakkant av vollen fylles opp. Dette gjelder kun på jordbruksarealene til Gravdal gård, som ligger på eiendom 151/1.

Fyllingen dekker et areal på ca. 28 dekar og omfatter ca. 150.000 m3 rene komprimerbare masser.
 

Gjennomføring av arbeidet

Arbeidets varighet er anslått til ca. 3 år. Basert på mengden masser som skal fylles opp på området, vil dette i snitt gi 16 lastebillass per dag. Norconsult har gjennomført en innledende trafikkanalyse knyttet til anleggstrafikken. De 16 lastebillassene vil medføre en økning i 32 større kjøretøy per døgn, siden kjøretøyene også må kjøre tilbake etter at massene er tømt. Levering av masser vil skje på hverdager mellom kl 7 og 19. Om lag 95 % av massetransporten vil gå til/fra øst på E18. Innledende trafikkvurderinger gir følgende trafikale anbefalinger:

Massene bør transporteres via Tranbykrysset når de skal til Gravdal, og via Heiakrysset når de skal fra Gravdal. Det foreslåtte kjøremønstret bidrar til å fordele trafikken langs Drammensveien og motvirker en økning av kjøretøy på brua ved Heiakrysset, som blir benyttet som gangtrase og har bratt kurvatur. På strekningen langs Gamle drammensvei vil gående ferdes separert fra trafikken med fortau. Langs strekningen er det fartshumper og gangfelt ved kryssing av Gamle Drammensvei inn til Gravdal. Det vurderes at økningen i trafikkmengde ikke vil medføre betydelig negativ innvirkning på trafikksikkerheten på strekningen. Foreslått løsning med innkjøring via Tranbykrysset vil ha mindre negative konsekvenser for trafikksikkerhet enn innkjøring via Heiakrysset.

Tiltakshaver vil oppfordre sine leverandører til å kjøre via Tranbykrysset. Selv om anbefalingen viser at tunge kjøretøy bør kjøre via Tranbykrysset, vil dette samtidig være opp til den enkelte leverandør. Det kan derfor ikke utelukkes at noen kjøretøy vil bruke brua ved Heiakrysset.

Spørsmål kan rettes Norconsult Norge AS v/ Eivind Huseby på telefon 47 64 05 05. Spørsmål kan også sendes skriftlig på e-post til: eivind.huseby@norconsult.com